In de strijd tegen het coronavirus is het belangrijk om contactmomenten aan het loket zoveel mogelijk te beperken en zelfs te vermijden. De aflevering van aktes en attesten gebeurt nu meer dan ooit best via het digitaal loket. De andere kerntaken van de dienst burgerzaken aan het loket worden momenteel herleid tot de essentiële dienstverlening. Dit zijn zaken die dringend zijn (dus niet uitgesteld kunnen worden), en die een persoonlijke verschijning van de burger vereisen. Per dienst lijsten we hieronder op wat onder essentiële dienstverlening wordt verstaan.[1]
Burgerlijke stand
- De Fod Justitie verspreidde deze leidraad.
Bevolking
- De omzendbrief van 24 maart 2020 voorziet in uitzonderlijke en voorlopige versoepelde administratieve maatregelen. Quasi alle lokettaken worden opgeschort of digitaal behandeld.
Vreemdelingen
- Bijna alle aanvragen/verlengingen/afgiften kunnen tijdelijk en uitzonderlijk elektronisch gebeuren. De aanbevelingen van DVZ kan u hier terugvinden (nieuwe update vanaf 1 april).
[1] Onder voorbehoud van toekomstige andere instructies door de bevoegde overheden.