OranjeConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Coronanieuws: welke dienstverlening is essentieel?

In de strijd tegen het coronavirus is het belangrijk om contactmomenten aan het loket zoveel mogelijk te beperken en zelfs te vermijden. De aflevering van aktes en attesten gebeurt nu meer dan ooit best via het digitaal loket. De andere kerntaken van de dienst burgerzaken aan het loket worden momenteel herleid tot de essentiële dienstverlening. Dit zijn zaken die dringend zijn (dus niet uitgesteld kunnen worden), en die een persoonlijke verschijning van de burger vereisen. Per dienst lijsten we hieronder op wat onder essentiële dienstverlening wordt verstaan.[1]

Burgerlijke stand

  • De Fod Justitie verspreidde deze leidraad.

Bevolking

  • De omzendbrief van 24 maart 2020 voorziet in uitzonderlijke en voorlopige versoepelde administratieve maatregelen. Quasi alle lokettaken worden opgeschort of digitaal behandeld. 

Vreemdelingen

  • Bijna alle aanvragen/verlengingen/afgiften kunnen tijdelijk en uitzonderlijk elektronisch gebeuren. De aanbevelingen van DVZ kan u hier terugvinden (nieuwe update vanaf 1 april).

 

[1] Onder voorbehoud van toekomstige andere instructies door de bevoegde overheden.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...