Een gemeentebestuur stelde onze redactie volgende vraag over de procedure van aanplakking op een begraafplaats wanneer er hernieuwingen van de concessies nodig zijn:
Wij hebben een vraag met betrekking tot de aanplakkingen die moeten gebeuren op de begraafplaats voor onze jaarlijkse vervallen concessies. Het bestuur had de aanplakking graag kleiner gezien. Momenteel gebruiken wij A5-formaat.
Echter wanneer ik die nog kleiner moet maken, zal er tekst moeten geschrapt worden. Mag dit wettelijk? Moet er een verwijzing naar de wetgeving opgenomen worden?
Is het toegestaan om bijvoorbeeld aan de ingang van de begraafplaats een A4-aanplakking te doen en bij het graf zelf een beknopte aanplakking te hangen zonder de verwijzing naar de wetgeving?
Dit is momenteel de tekst van een aanplakking aan het grafmonument:
-------------------------------------------------------------
Ik, ondergetekende, xxx, maak hierbij bekend dat de concessie voor de hiernagenoemde perso(o)n(en), overeenkomstig art. 7 decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging d.d. xx/xx/xxx en overeenkomstig art. xx van het gemeentelijk huishoudelijk reglement d.d. 11/09/2017, kan hernieuwd worden voor een periode van 10 jaar:
xxx begraven in 2000, xxx begraven in 2006, xxx begraven in 2010
Voor de hernieuwing van de concessie wordt een bedrag betaald overeenkomstig het geldend tariefreglement dat ter beschikking staat op de gemeentelijke website. De concessiehouder ontvangt hierover nog briefwisseling tijdens de zomermaanden met meer uitleg. De aanvraag tot hernieuwing van de concessie moet gebeuren vóór 1 oktober 2020.
Indien geen aanvraag tot hernieuwing wordt ingediend vóór de vooropgestelde datum vervalt de concessie. Een aanvraag tot hernieuwing van de concessie kan niet meer ingediend worden na het verstrijken van de oorspronkelijke concessie of de hernieuwing ervan. Tevens is geen enkele nieuwe teraardebestelling toegestaan na het verstrijken van de vooropgestelde termijn.
Info: xxx@burgerzaken.be
Gedaan te xxx, xx/xx/xxxx
--------------------------------------------------------------
Voor het antwoord: zie artikel 7 van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004: “Minstens een jaar voor het verstrijken van de concessie of van de hernieuwingen ervan, maakt de burgemeester of zijn gemachtigde of het bevoegde orgaan van het intergemeentelijke samenwerkingsverband een akte op waarbij eraan herinnerd wordt dat een aanvraag om hernieuwing bij hem moet toekomen
Een afschrift van deze akte wordt een jaar lang zowel bij het graf als aan de ingang van de begraafplaats uitgehangen.
Als er geen aanvraag voor een hernieuwing is gedaan, vervalt de concessie.”
Er wordt in art. 7 nergens vermeld wat er precies en verplicht in die akte of in het afschrift ervan moet staan
De verwijzing naar de betrokken wetgeving kan zeker beperkt worden tot de akte/bekendmaking die zich aan de ingang(en) van de begraafplaats bevinden. Om discussies te vermijden plaatst u aan het graf wel de nominatieve bekendmaking/afschrift, maar met zeer beperkte uitleg (datum en periode zijn belangrijk), de contactgegevens en eventueel een link naar website van de stad waarop alle info omschreven staat.
Hieronder een voorbeeld van hoe de aanplakking summier kan omschreven worden, en zelfs op een klein formaat:
--------------------------------------------------------------
(stad/gemeente), (datum)
Einde concessie
De concessie voor (naam en voornaam) verloopt dit jaar.
De concessie kan hernieuwd worden tot en met 31 december 2021.
Voor meer informatie over tarieven, termijnen en betalingsmogelijkheden kan u terecht bij de dienst begraafplaatsen.
- (telefoon)
- (emailadres)
(naam en voornaam burgemeester)
de burgemeester
--------------------------------------------------------------
Hou er wel rekening mee dat het nog leesbaar moet zijn voor de bezoekers en tracht te vermijden dat er achteraf discussies ontstaan omdat de nabestaanden de minuscule aanplakking niet gezien hebben. Het is zeker niet de bedoeling dat de nabestaanden zich over een grafzerk moeten verplaatsen om de bekendmaking te lezen.
Indien u als bestuur ervoor kiest om een brief naar de concessiehouders te versturen, kan u alle nodige informatie daar ook nog eens vermelden.
Hebt u ook vragen over begraafplaatsen? Mail ons via ask@vdbconnect.be en wij zorgen voor een antwoord.