Op 27 oktober 2020 publiceerde de FOD Binnenlandse Zaken een omzendbrief die de maatregelen van maart opnieuw reactiveren om de verspreiding van het coronavirus te vermijden en tegelijk de continuïteit van de essentiële diensten voor de bevolking te garanderen.
Deze maatregelen gaan over de reglementering met betrekking tot het houden van de bevolkingsregisters en de afgifte van de elektronische identiteitskaarten van Belgen.
De omzendbrief bevat 2 aspecten, welke we hieronder hebben samengevat:
Aspecten bevolking
- De aangifte van verandering van verblijfplaats: dit kan schriftelijk (per post, fax of mail) worden meegedeeld of via Mijn dossier.
- Onderzoek naar de reële verblijfplaats: het onderzoek kan in deze uitzonderlijke context worden uitgesteld.
- Het verzenden van de verschillende modellen gebruikt voor de registratie van de bevolking: de modellen (2, 2bis, 3, 4, 5, 5bis, 6, 7, 8, 8bis, 9, 10 en 10bis) moeten zoveel mogelijk elektronisch gebeuren of per post.
- De afgifte van uittreksels en attesten opgemaakt aan de hand van de bevolkingsregisters en het Rijksregister: deze moeten zoveel mogelijk elektronisch (mail of e-loket) of via de post verzonden worden.
- De inzage en verbetering van de informatietypes opgenomen in de bevolkingsregisters en het Rijksregister: deze moeten zoveel mogelijk elektronisch (mail of e-loket) of via de post gebeuren.
Aspecten identiteitskaarten
- De oproeping: burgers die hun kaart moeten vernieuwen kunnen zich melden (met respect voor de regels inzake social distancing) vanaf december onder voorbehoud van de verdere evolutie van de coronacrisis.
- De aanvraag en de afgifte van de identiteitskaart van Belg:
voor burgers waarvan de huidige identiteitskaart weldra vervalt: de aanvraag en de afgifte ervan kan voorlopig uitgesteld worden naar een later datum (december) rekening houdend met de evolutie van deze coronacrisis; voor burgers die geen identiteitskaart meer bezitten (verlies, diefstal of vernietiging): deze burgers krijgen prioriteit ingeval van dwingende en noodzakelijke redenen. - Bezoeken van Zetes Cards aan de gemeenten: Zetes Cards heeft de planning en het proces voor de leveringen aangepast.
- Adreswijziging op de chip: deze kunnen tijdelijke uitgesteld worden.
- Elektronisch identiteitsdocument voor kinderen jonger dan 12 jaar (Kids-ID): gezien de uitzonderlijke context kan enkel een dringende en noodzakelijke behoefte de uitreiking van een Kids-ID in deze periode rechtvaardigen.
Lees hieronder in de detail de omzendbrief na.