Sinds 22 juni 2021, 16u, moeten uittreksels uit het strafregister voorzien worden van een elektronische handtekening. Het doel hiervan is de veiligheid te versterken en het risico op vervalsing in te perken.
Concreet gaat het om een elektronische zegel van de dienst Centraal Strafregister (CSR) dat aan het pdf-bestand van het uittreksel wordt toegevoegd. Een elektronisch zegel kan worden vergeleken met een elektronische handtekening en heeft dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening. De aangebrachte elektronische handtekening zal van het type ‘geavanceerd’ zijn. In het document zal er de melding ‘elektronisch ondertekend door’ staan en zal er een handtekeningsymbool worden weergegeven.
Een belangrijk voordeel van deze elektronische handtekening is dat de authenticiteit van elektronisch afgeleverde uittreksels uit het strafregister kunnen worden gewaarborgd. Wanneer het uittreksel wordt afgedrukt, is het geen elektronisch uittreksel meer en heeft de elektronische handtekening geen juridische waarde meer. Ook wanneer het elektronische uittreksel wordt gewijzigd, is de elektronische handtekening niet meer geldig en heeft het document geen juridische waarde meer.
Een tweede belangrijk voordeel is dat de elektronische handtekening van het CSR zal worden erkend door het ‘eLegalization’-systeem (https://elegalisation.diplomatie.be/). Bij een elektronisch verzoek om legalisatie moet de gemeente dus geen ondertekenaar meer kiezen, maar enkel het documenttype ‘uittreksel uit het strafregister’ selecteren. De elektronische versie van het uittreksel moet vervolgens in eLegalization worden ingevoegd. De procedure komt dus overeen met die voor de documenten van de DABS.
Lees in de mail van 18/06/2021 van de dienst CSR van de FOD Justitie alle gevolgen van deze wijziging. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen gemeenten die de uittreksels elektronisch afleveren en de gemeenten die de uittreksels op papier afleveren.