OranjeConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Enkele wijzigingen in de registratie van de wilsverklaring euthanasie

Op 5 februari 2022 zijn enkele wijzigingen inzake de registratie van de wilsverklaring euthanasie in werking getreden.

Rechtsgrond: het "Koninklijk besluit van 23 december 2021 tot wijziging tot het koninklijk besluit van 2 april 2003 houdende vaststelling van de wijze waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt opgesteld, herbevestigd, herzien of ingetrokken en het koninklijk besluit van 27 april 2007 tot regeling van de wijze waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt geregistreerd en via de diensten van het Rijksregister aan de betrokken artsen wordt meegedeeld”.

Drie wijzigingen inzake registratie

- De wilsverklaring, opdat deze haar geldigheid zou behouden, hoeft niet langer om de vijf jaar herbevestigd te worden. De wilsverklaring zal dus een onbeperkte duur hebben. Deze bepaling was reeds opgenomen in de wet van 15 maart 2020 tot wijziging van de wetgeving inzake euthanasie, die op 2 april 2020 in werking is getreden).

- De wilsverklaring hoeft door de gemeente niet meer opgestuurd te worden naar de FOD Volksgezondheid, en de FOD Volksgezondheid hoeft hiervoor dus geen ontvangstbewijs meer te terug sturen. Art. 4, § 2 dat voorschreef dat dit moest, is opgeheven. (Let op! Het ontvangstbewijs in het platform van de sociale zekerheid is in die zin nog niet aangepast. Daar wordt nog steeds vermeld dat het moet opgestuurd worden. Misschien is het raadzaam om het document nog op te sturen zolang het ontvangstbewijs in het platform niet aangepast is.)

- Ten slotte moet de ambtenaar van de burgerlijke stand de aangever een ontvangstbewijs op papier meegeven. Dat ontvangbewijs bevat de in de gegevensbank opgeslagen gegevens; alsook de identiteit van de verantwoordelijke voor de verwerking, de verwerkingsmethode, de doeleinden van de verwerking, het bestaan van een recht van toegang en rectificatie en de bestemmelingen van deze gegevens. In het ontvangstbewijs wordt ook de rechtsgrondslag voor de registratie vermeld, met name artikel 6.1.e van de algemene Verordening inzake gegevensbescherming nr. 2016/679.

Het papieren ontvangstbewijs kan u downloaden na het registreren van de aangifte van euthanasie op het platform van de sociale zekerheid. Na het ingeven van de getuigen en vertrouwenspersoon, klikt u op 'registreren' en vervolgens krijgt u een scherm waarop bovenaan staat 'Het ontvangsbewijs downloaden' in pdf. 

Indien de registratie niet op verzoek van de betrokkene is gebeurd of indien de registratie niet onmiddellijk kan plaatsvinden, worden het ontvangstbewijs en de verklaring binnen 15 dagen aan de betrokkene toegezonden.

De gemeente hoeft geen kopie te bewaren van de wilsverklaring zelf.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...